OPPDRAGSVILKÅR

1. Anvendelsesområde

Disse oppdragsvilkårene regulerer Lin Advokater AS (heretter Selskapet) sin oppdragsutførelse.

Eventuelt avvikende vilkår som er avtalt i den kundespesifikke oppdragsbekreftelsen går foran disse oppdragsvilkårene.

2. Oppdraget

Oppdraget skal utføres som avtalt, men kan bli endret eller utvidet underveis. Selskapets bistand omfatter bare rettsspørsmål underlagt norsk rett. Tilknyttede skatte- og avgiftsmessige problemstillinger omfattes ikke med mindre dette er særskilt angitt i den kundespesifikke oppdragsbekreftelsen.

3. Salær

Salæret fastsettes normalt på grunnlag av Selskapets til enhver tid gjeldende timesatser og medgått tid. Timeføring skjer med utgangspunkt i en minstebelastning på 15 minutter ved hver arbeidsøkt på en sak. Dersom kunden ønsker det, kan Selskapet gi et ikke-bindende estimat for hva salæret sannsynligvis vil bli. Det kan også avtales å holde kunden løpende orientert om påløpte kostnader.

Selskapets timesatser justeres årlig, normalt med virkning fra 1. januar. De nye timesatsene vil også gjelde for pågående oppdrag med mindre noe annet er avtalt.

Det kan avtales andre modeller for fastsettelse av salær, herunder fastpris eller fast månedlig honorar («retainer»). Oppdragets karakter, herunder dets størrelse, kompleksitet, behovet for spesialistkompetanse, de verdier oppdraget gjelder og det oppnådde resultatet, vil kunne hensyntas.

I tillegg til salær og eventuelle utlegg (se punkt 4) kommer merverdiavgift etter de til enhver tid gjeldende regler. Selskapets salær og timesatser oppgis og avtales alltid eksklusiv merverdiavgift, bortsett fra hvis kunden er en privatperson.

4. Utlegg

Eventuelle utlegg som for eksempel reise, opphold og rettsgebyr faktureres separat.

Normalt inngår kontortekniske tjenester som kopiering og lignende i timeprisen, men i særlige tilfeller hvor oppdragets karakter innebærer omfattende kontortekniske tjenester, f.eks. saksutdrag til retten, kan kostnadene forbundet med dette bli lagt til salæret. Dette vil i så fall selvsagt opplyses om på forhånd til kunden.

5. Fakturering

Med mindre annet er avtalt, fakturerer Selskapet etterskuddsvis etter hver delleveranse eller ved slutten av hver måned. Ved mindre beløp vil fakturering kunne skje sjeldnere. Selskapet forbeholder seg retten til å kreve forskudd og/eller a konto-beløp selv om dette ikke er særskilt avtalt.

Med mindre annet er avtalt, er betalingsfristen 14 dager fra fakturadato. Dersom det er spørsmål i tilknytning til en faktura, skal uomtvistede beløp under enhver omstendighet betales innen forfall.

Dersom betalingsfristen ikke overholdes, kan Selskapet

• kreve forsinkelsesrente i henhold til lov om renter ved forsinket betaling av 17. desember 1976 nr. 100 fra forfall til betaling skjer, med tillegg av eventuelle inkasso- og inndrivelseskostnader,

• avbryte all ytterligere oppdragsutførelse for kunden, og/eller

• utøve tilbakeholdsrett i mottatte saksdokumenter, filer m.v.

6. Forsikring og ansvarsbegrensning

Hver av Selskapets advokater har lovpålagt sikkerhetsstillelse for sin advokatvirksomhet. I tillegg har hver av Selskapets advokater profesjonsansvarsforsikring på minst NOK 5 millioner.

Erstatningsansvaret for Selskapet, dets eiere og ansatte i tilknytning til et oppdrag er begrenset til direkte og dokumentert økonomisk tap, og til den dekning som er tilgjengelig under relevant forsikring. Selskapet, dets eiere og ansatte er ikke ansvarlige for indirekte tap eller konsekvenstap, herunder driftstap, tap av fortjeneste, tap av goodwill m.v.

7. Taushetsplikt

Selskapet og den enkelte medarbeider i Selskapet har taushetsplikt som bestemt for advokater og deres medhjelpere i lov.

Med mindre annet er spesielt avtalt eller følger av ufravikelige lovregler, regnes Selskapets kunder for å ha samtykket til at taushetsbelagt informasjon, herunder eventuelle personopplysninger, kan deles med andre medarbeidere i firmaet. Hvis Selskapet i et konkret oppdrag representerer flere parter i et interessefellesskap, anses Selskapets kunder for å ha samtykket til at relevant informasjon, herunder eventuelle personopplysninger, kan deles med øvrige kunder i det samme oppdraget.

8. Personopplysninger

I den grad det er nødvendig for oppfyllelse av oppdraget, vil Selskapet behandle personopplysninger, også særlige kategorier personopplysninger om det er nødvendig. Kunden er ansvarlig for at personopplysninger overføres til Selskapet i tråd med personvernlovgivningen. I den videre behandlingen av personopplysningene er Selskapet behandlingsansvarlig.

Personopplysningene behandles som ledd i utføringen av oppdraget, slik dette nærmere er beskrevet i oppdragsbekreftelsen og eventuelt andre instrukser fra kunden. Behandlingen, herunder krav til sikkerhet, revisjon, utlevering og overføring, gjennomføres i samsvar med reglene i personvernlovgivningen. Personopplysningene kan overføres og utleveres til andre parter, som for eksempel motparter, domstol og offentlige organer dersom dette er nødvendig for å utføre oppdraget eller oppfylle lovpålagte forpliktelser. Tredjeparter kan være etablert utenfor EU/EØS.

Den registrerte har rett til innsyn i og informasjon om de behandlede opplysninger, samt adgang til å kreve retting av mangelfulle opplysninger og i visse tilfeller rett til å kreve sletting.

Ytterligere informasjon om Selskapets behandling av personopplysninger finnes i Selskapets personvernerklæring som er tilgjengelig på Selskapets hjemmeside. Ved eventuelle spørsmål, vennligst kontakt daglig leder.

9. Kommunikasjonssikkerhet ved bruk av e-post

Selskapet kommuniserer med kunden og andre involvert i oppdraget på flere ulike måter, herunder ved bruk av e-post. E-post er en effektiv kommunikasjonskanal, men den innebærer også risiko for at informasjon kan komme på avveie. Selskapet kan ikke ta ansvar for denne risikoen. Dersom kunden ikke ønsker at e-post skal benyttes under oppdragsutførelsen, må dette opplyses om til Selskapet. Uten slik nærmere beskjed anses kunden å samtykke til at Selskapet benytter e-post i oppdragsutførelsen, også ved oversendelse av taushetsbelagt informasjon.

10. Opphavsrett

Selskapet beholder opphavsretten til alt materiale (dokumenter, filer og annet opphavsrettslig vernet materiale) som utarbeides av Selskapet i forbindelse med det enkelte oppdrag.

Kunden erverver i og med full betaling til Selskapet (i henhold til punktene 3-5) rett til å benytte utviklet materiale til den avtalte eller forutsatte bruk.

11. Arkivering

Saksdokumenter hos Selskapet, enten de er mottatt eller utarbeidet av Selskapet, vil bli oppbevart av Selskapet i ti år etter avslutning av det enkelte oppdrag. De vil deretter bli makulert/slettet uten at kunden underrettes om dette. Kunden vil på forespørsel få sine saksdokumenter i retur ved oppdragets avslutning.

12. Klageadgang

Det er anledning til å få vurdert om oppdraget er utført i overensstemmelse med god advokatskikk. Det er også anledning til å klage hvis kunden er misfornøyd med salærets størrelse. Kvaliteten på arbeidet kan i utgangspunktet ikke vurderes av disiplinærorganene.

Som hovedregel er det en klagefrist på 6 måneder som løper fra det tidspunkt kunden ble eller burde blitt kjent med de omstendigheter klagen grunnes på.

Regler for god advokatskikk og nærmere opplysninger om klageordningen finnes på Advokatforeningens hjemmeside www.advokatforeningen.no.

13. Identitetskontroll

I henhold til hvitvaskingsloven av 6. mars 2009 nr. 11 kan det bli innhentet firmaattest eller avkrevd kopi av legitimasjonspapirer før oppdraget kan igangsettes. Opplysningene vil bli oppbevart og slettet i henhold til lovens bestemmelser.

Ved oppdrag formidlet gjennom andre enn kunden skal ordinær lovpålagt identitetskontroll av kunden skje, med mindre formidleren selv er rapporteringspliktig etter det relevante lovverket og det inngås skriftlig avtale om at formidleren utøver identitetskontroll av kunden på Selskapets vegne.

14. Lovvalg, jurisdiksjon og tvisteløsning

Oppdraget, oppdragsavtalen og disse oppdragsvilkårene er underlagt norsk rett.

Alle tvister i anledning oppdraget, oppdragsavtalen og disse oppdragsvilkårene er underlagt norsk jurisdiksjon, med Oslo tingrett som eksklusivt verneting. Selskapet har likevel, etter eget valg, adgang til å anlegge sak for kundens ordinære hjemting.

15. Endring av oppdragsvilkår

Selskapet kan når som helst endre disse vilkårene med virkning fremover.

Oppdatert mai 2023